sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Yrityskylässä ohjaus



Jos et ole kuullut mikä on Yrityskylä, tässä lyhyesti, jotta tiedät mistä puhun: Yrityskylä on peruskoulun kuudensille ja yhdeksänsille luokille suunnattu yhteiskunnan, talouden, työelämän ja yrittäjyyden oppimiskokonaisuus. Maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu Yrityskylä on kehitetty Suomessa. Osallistuminen Yrityskylään on ilmaista, mikä on mielestäni todella hyvä asia, jotta osallistuminen ei jää rahasta kiinni.

 Suomessa on kahdeksan yrityskylää, 45 000 oppilasta

 
Olin tammikuussa viimeisen ohjausvuoroni Yrityskylässä, jossa ohjeistin 6. luokkalaisia toimimaan Yrityskylä –päivässä.  Ehdin olla ohjaajana monessa eri yrityksessä, koska tein 10 ohjauspäivää. Joka yrityksestä sai uutta näkökulmaa ja myös itse opin kyseisistä yrityksistä paljon oppilaiden tehtävien kautta.
 

Yrityskylä Alakoulu -oppimisympäristössä kuudesluokkalaiset toimivat päivän ajan työntekijöinä, kuluttajina ja kansalaisina. Työn aikana opiskelijat suorittavat omia työtehtäviään. Kuluttajina he saavat käydä asioimassa pankissa sekä Yrityskylän kaupoissa omalla Yrityskylän pankkikortilla. Kansalaisina he saavat käydä kaupungintalolla äänestämässä. Alueellisessa Yrityskylässä kuudesluokkalaiset opettajineen tutustuvat oman alueensa erityispiirteisiin ja todellisiin työnantajiin.

Päivät Yrityskylässä olivat vauhdikkaita ja täynnä erilaisia tilanteita. Oppilaat olivat mukavia ja ohjaajiaan kunnioittavia. Toki myös itse pidän lapsista ja nuorista ja tulen heidän kanssaan hyvin toimeen. Mulla on kaks kymmityttöä, 6 ja 8 vuotiaat, joiden kanssa on jo tovi touhuttu kaikennäkösiä askareita. Se oli yksi syy miksi valitsin Yrityskylän vapaaehtoisena. Ja pidin kyllä kovasti.


Hulinaa Yrityskylässä

Oppilaat aloittivat yritystoimintansa kirjoittamalla työsopimukset ja pukivat heti työvaatteet päälle pilke silmäkulmassa. Työpäivänsä aikana oppilaat pohtivat työtehtäviään yhdessä ja ratkaisivat reippaasti ongelmia. Jos asiat eivät edenneet, oppilaat kysyivät apua ohjaajiltaan. Oli mukava päästä auttamaan pulmassa kuin pulmassa, ja nähdä miten iloisia oppilaat olivat oivaltaessaan tehtävän. Opettajat eivät olleet yrityksissä, he kävivät välillä katsomassa oppilaitaan.


Oppilaat työn touhussa

S-market oli haastavin ohjattava yritys, koska oppilaat unohtivat välillä merkata monta ostosta kukin oppilas teki.  Monesti jouduin sanomaan, että tuotteita on riitettävä muillekin eikä niitä voi ostaa roppakaupalla, minkä vuoksi on rajoitus 2 kpl./oppilas/kauppa.  Tampereen Yrityskylässä oli kaksi kauppaa: Lidl ja S-market. 

S-marketissa töitä piisaa

Yrityskylässä oli myös kahvila, jossa työskentelevät oppilaat tekivät kahvia, teetä ja mehua, sekä tarjoilivat oppilaille päivän evään, joka oli kouluilla mukana. Kahvilalta pystyi myös ostamaan Yrityskylän pankkikortilla Saarioisten pitsan. Nykyään Yrityskylässä pystyy ostamaan myös jäätelöä kahvilan yhteydessä olevalta jäätelökioskista. Ohjaajat eivät saaneet ostaa muuta kuin juomia, jotka he ostivat Global Oy:n piikkiin. Global Oy on tarkoitettu ohjaajien ja opettajien ostoja varten. Opettajien homma oli maksaa Global Oy:n laskut pankissa, mutta välillä myös ohjaajat kävivät ne hoitamassa.

Kahvilassa oli kysyntää kahville

Päivän päätteeksi oppilailta kysyttiin mitä he oppivat päivän aikana. Joka päivä tuli ilmi aika pitkälti samoja asioita: Opin maksamaan laskut, käyttämään kassaa, että työnteko ei ole aina helppoa, töissä on kiirettä, säästämään rahaa ja noudattamaan aikataulua. Nämä jäivät itsellä päällimmäisenä mieleen, kun kuuntelin mitä oppilaat olivat vastanneet kysymykseen.