keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Opintomatka Pietarissa

Pietari 24.-28.4.2017

Kuusi onnekasta liiketalouden opiskelijaa pääsivät tutustumaan keväiseen Pietariin TAMKin järjestämällä opintomatkalla. Kurssin tarkoituksena oli tutustuttaa pietarilaiset opiskelijat meille jo entuudestaan tuttuun Business Model Canvasiin ja oppia työskentelemään venäläisessä kulttuurissa.

Matka

Matka Pietariin kesti noin 6 tuntia. Lähdimme Tampereen rautatieasemalta klo 9 ja vaihdoimme Tikkurilassa kohti Pietaria. Pietarin päässä meitä vastassa oli valmiiksi maksettu taksikyyti, jolla menimme hotellille Nevsky Beregiin.

Hotelli Nevsky Bereg

Forestry and Forest Industry Saint Petersburg State Forest Technical University -yliopisto

Yliopisto sijaitsi vähän matkan päässä hotelliltamme, mutta pääsimme sinne nopeasti ja vaivattomasti metrolla lähimmälle asemalle.
Paikallisista opiskelijoista suuri osa opiskeli metsätaloutta, mutta joukossa oli myös kauppatieteiden opiskelijoita. Jokainen päivä alkoi Tainan ja Tiinan johdolla lyhyellä luennolla, jossa kävimme läpi teoriaa.

Opiskeluryhmä koulun edustalla

Business Modell Canvas

Ensimmäisenä koulupäivänä käytimme aamupäivän toisiimme tutustumiseen tekemällä pienen esittelukierroksen ja sitten jakauduttiin ryhmiin opettajien valitsemana.  Jo piakkoin pääsimme kehittelemään liikeideaamme, jota lähtisimme kehittämään Business Model Canvasin avulla. Ryhmämme oli eri mieltä bisnessideasta, joten päätimme yhdistellä ideoita niin, että se miellytti kaikkia. Tiimit kehittelivät myös yritykselleen nimen, logon sekä sloganin. Yksi ryhmistä lähti kehittämään Venäjän matkailua kehittävää puhelinsovellusta, toinen terveellisiä smoothieta myyvää yritystä ja kolmas maatilamatkailun Pietarin keskustaan tuovaa kahvilaa.

Meillä oli vain kolme päivää aikaa kehitellä yritysideat ja kaikki siihen liittyvä. Aluksi tuntui, että tuleekohan tästä mitään, mutta kun vauhtiin päästiin, niin siitähän tuli todella hyvä! Canvasin lisäksi teimme laskelmia, joiden avulla mietimme aloituspääomaa ensimmäisille kolmelle yrityskuukaudelle. Erilaisten laskelmien tekeminen oli varmasti prosessin vaativin osuus, koska jouduttiin realistisesti miettimään mitä kukin asia tulisi maksamaan. Teimme myös SWOT-analyysin, jossa mietimme mielikuvitusyrityksemme vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Torstaina, eli viimeisenä opiskelupäivänä esittelimme nämä liiketoimintasuunnitelmat muille ryhmille, ja he saivat esittää yritysideaan kohdistuvia kysymyksiä sekä mahdollisia kehittämisideoita.

Yksi ryhmistä työntouhussa

Business Modell Canvas ja SWOT -presentaatio meneillään

Business Modell Canvas ja SWOT -esitys

Vapaa-aika

Ensimmäisenä iltana vierailimme paikallisessa Singer-kahvilaravintolassa. Täällä pääsimme heti venäläisen ruoan makuun, kun osa tilasi syödäkseen perinteisiä blinejä ja borssikeittoa. Itse en ollut kyseisiä ruokia koskaan ennen maistanut tai edes kuullut mitä ne ovat. Tietysti uteliaisuudesta oli tilattava paikallista herkkua. Ja oli erittäin maukasta, vaikka makuhermoille aivan uutta:) Kävimme myös ihailemassa upeaa ja kuuluisaa Kristuksen ylösnousemuksen katedraalia, joka tunnetaan nimellä verikirkko. Takaisin hotellille kävellessämme ihailtiin kaupunkia ja poikettiin mm. ostosteskuksessa, joka oli todella hieno ja erilainen.
Singer kahvilaravintolassa kaviaariblinejä

Lohiblinejä

Borssikeittoa

Verikirkon edustalla

Pietarin Nevsky -pääkatu tuli meille hyvin tutuksi kuluneen viikon aikana, sillä kävelimme sitä edestakaisin lähes päivittäin. Pääsimme tutustumaan yliopistolla paikallisiin opiskelijoihin, ja saimme vieraanvaraista kohtelua niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin. Mieleenpainuvin kokemus meille kaikille taisi olla kuitenkin Eremitaasi-museo, jota paikalliset opiskelijat esittelivät meille. Museo oli todella valtava ja siellä pääsimme ihailemaan taiteen lisäksi sitä, miten tsaarit ovat ennen eläneet. Vierailu museossa toi mieleemme Disneyn tunnetun Anastasia- elokuvan jonka paikalliset kertoivat jopa sijoittuvan kyseiseen palatsiin.

Eremitaasi -museon näkymiä

Paikallisten kanssa oleminen ja keskusteleminen olivatkin reissun parasta antia. Pääsimme läheltä tutustumaan venäläiseen kulttuuriin ja paikalliset olivat todella mukavia! Kulttuuri Venäjällä on ehkä hieman erilainen. Koululla tämän huomasi mm. siitä, että opettaja hämmentyi täysin meidän kättelystä.

Matkan aikana huomasimme pärjäävämme englanninkielen taidollamme hyvin, ja saimme rohkeutta tuleviin kansainvälisiin haasteisiin.

Iltaa viettämässä. Hymy on herkässä, kun seura on mitä mainioin :)

Pietarin reissusta kotiuduttuamme seuraavaksi pian juhlittiinkin jo vappua! Simaa ja munkkia riitti!!