sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Sosiaalinen media työnhaun tukena

Oletko kenties kohta valmistuva vielä työpaikkaa etsivä opiskelija? Tai kesätöitä kuumeisesti hakeva, joka tuskailee, onko työhakemus tarpeeksi hyvä ja kiinnostava? Tämän blogi postauksen kirjoittaja ei liene ainut, joka painii tällä hetkellä näiden ongelmien parissa.

Asiaa hieman sivuten päätin osallistua keskiviikkona 22.2.2017 järjestettyyn Somerekry-tiedonkeruutyöpajaan, joka pidettiin TAMKin backstagella. Työpajan avulla kerättiin tietoa EU:n rahoittamaan STARA- tutkimushankkeeseen, jonka avulla yritetään parantaa opiskelijoiden, työnantajien ja korkeakoulujen valmiuksia hyödyntää sosiaalisen median kanavia työnhaun apuna.

Työpajan kulku oli seuraava: aluksi esiteltiin STARA- hankkeen taustoja ja asetettuja tavoitteita. Tämän jälkeen osallistujille tarjottiin tietoiskumainen paketti sosiaalista median mahdollisuuksista, haasteista ja uhkista työhaussa. Lopuksi työpajaan osallistujat kirjoittivat kolme mieleen tulevaa asiaa post-it lapuille työpajan aiheeseen liittyen ja näistä rakennettiin teemat, joista keskusteltiin osallistujien kesken.




Puretaan tämän kirjoituksen muodossa oppeja mitä työpajasta tarttui näin kohta valmistuvan tradenomin silmin.

Ensimmäisenä mieleen jäi yksi hyvä vinkki työnhakuun, joka ei välttämättä liity pelkästään somen hyödyntämiseen. Työhakemuksessa on nimittäin tarjottava konteksti omalle osaamiselle.

Olen syyllistynyt tähän kontekstin antamattomuuteen hakiessani töitä. Oletko sinäkin kuvaillut itseäsi työhakemuksessa adjektiivien ja superlaativien avulla antamatta kontekstia esimerkiksi sille miksi osaat tai olet jotain mitä sanot? Oletko ahkera, tunnollinen, kaikkien kanssa toimeen tuleva ja kaikkea muuta, mitä niin monet muutkin työnhakijat ovat?

Tässä voisi olla hyvä erottautumisen paikka. Sen sijaan, että kehun itseäni tarpeettomasti tarjoankin kontekstin sille mitä osaan tällä hetkellä ja minkä takia. “Tulen erilaisten ihmisten kanssa hyvin toimeen, koska olen koko ikäni harrastanut joukkueurheilua. Olen ahkera ja tunnollinen, josta osoituksena on valinta entisen työpaikkani vuoden 2016 työmyyräksi työntekijöiden äänestyksellä. Tämä on arvostettu tunnustus, joka on jaettu työpaikallani sen perustamisvuodesta 1989 alkaen.”  Tai jotakin tämän suuntaista. Keskeistä on siis antaa konteksti sille, mitä osaa tai missä on hyvä.



Puhuttaessa somesta, positiivisen ensivaikutelman antamista sosiaalisen median eri kanavissa ei voi liikaa korostaa. Mahdolliset rellestyskuvat ja muut vähemmän luottamusta herättävät sisällöt kannattaa pitää poissa kaikille avoimista profiileista. Mutta toisaalta sosiaalinen media on hyvä keino tuoda omaa persoonaansa esiin ja sitä kautta rakentaa hyviä lähtökohtia työhaastatteluun. Jos haastattelija sattuu googlettamaan sinut ja löytää Facebook profiilistasi samanlaisia kiinnostuksen kohteita kuin hänellä on, tämä voi tuoda sinulle positiivista auraa muihin nähden.

Toisaalta oman persoonan esiin tuomisessa on vaaransa. Jos tulevan työhaastattelijan kiinnostuksen kohteet poikkeavat täysin työnhakijan kiinnostuksen kohteista, voi haastattelija tiedostamattaan asettaa hakijan heikompaan asemaan muihin nähden. Sosiaalisen median hyödyntämisessä on siis hyvät ja huonot puolensa. Lisäksi työpajassa tuotiin esiin eräs tutkimus, jonka mukaan “kauniit voittavat työnhaussa”. Sensaationhakuinen tutkimustulos ja antaa miettimisen aihetta.

Työpaja osoitti myös, että työnhaku on todellinen taitolaji, joka tarvitsee myös jossain tapauksissa ripauksen sattumaa olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Yksi työpajan vetäjistä kertoi soitelleensa pari kesää sitten oman alansa yrityksiin “onko teillä kesätöitä?”- mentaliteetilla etsien sopivia kandidaatteja legendaarisesta Keltaiset Sivut puhelinluettelosta. Kävikin niin hyvin, että hän sattui soittamaan yritykseen, jolle oli tullut juuri ennen puhelua äkillinen tarve löytää pikaisesti työntekijä. Töitä löytyi ilman sen kummempaa CV:n lähettelyrumbaa oman aktiivisuuden ansioista ja hyvän tuurin avittamana. Eikä tähän tarvittu viimeisen päälle hiottua LinkedIniä.

Osallistujien kesken LinkedIn koettiin toimivaksi alustaksi työnhaun ja oman osaamisen esille tuomiseen.  Olen myös huomannut LinkedInin kätevyyden työnhaun tukena ja suosittelen lämpimästi kaikkia tekemään profiilin ja ennen kaikkea pitämään sen ajan tasalla. LinkedIn profiilin luomiseen kuulee paljon kannustusta, mutta tietoutta sen hyödyntämiseen voisi TAMK tarjota lisää työkaluja jo opiskelujen alkuvaiheessa. LinkedIn tarjoaa hyvät väylät rakentaa verkostoja, jotka voivat osoittautua arvokkaiksi työnhaussa.

Ja ylipäätänsä osallistujien kesken todettiin, että tietoutta ja parhaita käytäntöjä sosiaalisen median hyödyntämisestä työnhaussa ei TAMK:ssa tarjolla ole. Toivottavasti tähän tulee muutos tulevina vuosina, sillä työnhaun digitalisoituminen vaikuttaa vakavasti otettavalta asialta.  



Lopulta työpaja ei suurta suosiota kerännyt, sillä vain neljä opiskelijaa selvitti tiensä TAMKin Y-kampuksen blackstagelle. Mutta tästä huolimatta työpajan osallistujat kokivat saaneensa uusia näkökulmia omaan tekemiseen ja lisäksi mielenkiintoisia tarinoita, joita some voi parhaimmillaan tarjota niin hyvässä kuin pahassa työnhakuun.  

Käy tykkäämässä Facebookissa Someta Duuniin ryhmästä jos kaipaat vinkkejä somen hyödyntämiseen työnhaussa!