keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Opiskelijan näkökulma LinkedIn -profiiliin

Maanantaina 16.1.2017 oli mahdollisuus osallistua Shuut Oy:n Rami Salomaan pitämään sosiaalisen median koulutukseen.  Rami Salomaa on sosiaalisen median asiantuntija, joka auttaa ihmisiä kehittämään omaa ammatillista brändiään ja yrityksiä menestymään digitalisoituvassa maailmassa.  Koulutuksen sisältö oli suunniteltu liiketalouden koulutuksen näkökulmasta ja se oli suunnattu opettajille ja opiskelijoille.


Aluksi kävimme läpi sosiaalisen median käsitteen, mikä olikin kaikille osallistujille tuttu. Keskustelimme omasta sosiaalisen median käyttöaktiivisuudesta. Paikalla oli ainakin muutamia aktiivisia supersomettajia ja niin sanottuja sivusta seuraajia. Tiedättehän, se tyyppi WhatsApp ryhmäkeskustelussa, joka näkee kaikki viestit, mutta ei koskaan kommentoi. Profiili löytyy, mutta he eivät aktiivisesti tuota omaa sisältöä. Keskustelimme myös työntekijälähettiläisyydestä eli digiajan puskamarkkinoinnista. Lyhyesti idea tarkoittaa sitä, että työntekijöiden jakaessa organisaation sisältöä, se tavoittaa huomattavasti suuremman määrän ihmisiä, sillä sisältö tavoittaa myös työntekijöiden seuraajat organisaation seuraajien lisäksi.

Voi olla vaikeaa erottaa, mitä asioita uskaltaa tuoda someen henkilökohtaisesta- ja työelämästä. Osa ei ehkä tämän takia uskalla aktivoitua somessa, pelkäävät ehkä että nyt sitten lävähtää ne kaikki tykätyt kissavideot ja teini-iän dramaattiset lyrics-lainaukset sieltä Facebookin uumenista suoraan sen potentiaalisen työnantajan tietokoneen ruudulle. Tästä syystä kannattaa siivota profiilejaan tasaisin väliajoin ja pitää ne mahdollisimman yksityisinä. Rami esitti meille selkeän esimerkin, miten voi tehdä jaon sosiaalisen median profiileihin työn ja vapaa-ajan välillä. Näin yksinkertaistettuna Facebook ja Instagram henkilökohtaista elämää varten, Twitter ja LinkedIn työtä varten. Mieti ketä haluat tavoittaa sosiaalisen median kanavallasi? Onko kohderyhmäsi ystävät vai työkaverit? On tietenkin myös ihan ok päättää olla olematta missään sosiaalisessa mediassa.

Aion nyt perustella Ramin oppien inspiroimana miksi jokaisella meillä, ainakin liiketalouden opiskelijoilla olisi hyvä olla LinkedIn -profiili. Hyvin tehty profiili tukee ammatillista henkilöbrändiä, sillä kaikilla on henkilöbrändi, halusi tai ei. Ammatillisella somekäyttäytymisellä siihen voi itse vaikuttaa merkittävästi. Vaikket tuottaisi sisältöä tai ole aktiivinen, näytä silti hyvältä ja ole löydettävissä! LinkedIn on kuin virtuaalinen CV, johon saat kattavasti koottua koulutuksesi, työkokemuksesi ja muun osaamisesi esille. Yhä useampi työnantaja etsii myös potentiaalista työntekijää tätä kautta, joten muodosta profiilistasi ammattimainen ja kiinnostusta herättävä!

Aloita googlettamalla itsesi, jos et löydy Googlen ensimmäiseltä hakutulos-sivulta, yritä parantaa näkyvyyttäsi esimerkiksi nostamalla profiilissasi avainsanojen lukumäärää, kuten paikkakuntasi, nimesi ja ammattisi. Hyvässä profiilissa on ammattimainen kuva, kuten hyvässä CV:ssäkin. Summary kohtaan kannattaa tehdä lyhyt tiivistelmä itsestäsi. Tiivistelmään kannattaa sisällyttää työhakemuksen tyyliin koulutuksesi, työkokemuksesi ja millainen olet työntekijänä. Summaryn sijasta tai lisäksi voit myös tehdä video CV:n. Videon tekeminen saattaa jännittää ja omaa naamaa voi olla vaikea katsella, mutta älä yliajattele vaan tee se.  YouTubessa on erittäin hyviä mallivideoita ja vinkkejä video CV:n tekoon. Muista olla avoin yhteydenotoille, hienoinkin profiili työnhaussa kaatuu siihen, jos potentiaalinen työnantaja ei tavoita sinua.

LinkedIniä kannattaa hyödyntää myös opiskeluaikana, voit kirjoittaa/linkittää sinne artikkeleita projekteista, joita olet toteuttanut opiskeluissasi ja tuoda tätä kautta esiin paremmin millaista osaamista sinulla on. Kun keräät LinkedIniin jatkuvasti sisältöä opintojesi edetessä, sinulla on jo kattava profiili valmistuttuasi! Kasvata verkostoasi, tykkää, jaa ja kommentoi!
Vinkkinä: Hyödynnä LinkedIn profiiliasi esittelyissäsi, esimerkiksi QR-koodi muodossa.


Liiketalouden opiskelija Emilia Pesonen