tiistai 8. marraskuuta 2016

Yritysvierailu 3D Crush -kahvilaan

Osana “Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen” -kurssia oli mahdollista järjestää ryhmälle yritysvierailu vapaasti valittavaan yritykseen. Kiinnostuimme kaverini kanssa tehtävästä, ja tiistaina 1. marraskuuta veimmekin ryhmämme vierailulle Itsenäisyydenkadulla sijaitsevaan 3D Crush -kahvilaan. Kahvilassa kuulimme yrityksen toiminnasta ja markkinoinnista, sekä pääsimme tutustumaan sen monipuolisiin tiloihin. Esittelijänä toimi Sammeli Majava, joka pyörittää kahvilaa yhdessä vaimonsa kanssa.

Kuva 1. Kahvilan ulkoasua.

Kuinka kahvila sai alkunsa?


Idea 3D Crush -kahvilaan sai alkunsa Majavan omasta kiinnostuksesta 3D-tulostukseen. Bisnesideaksi muotoutui tähän sopiva kahvila, sillä Majava ajatteli näin ollen pystyvänsä luomaan toimivamman ja monipuolisemman yrityksen 3D-tulostuksen ympärille. Kahvia ja pientä purtavaa on oivallista nauttia esimerkiksi juuri odotellessa 3D-tulostuksensa valmistumista. Kahvila toimii hyvänä houkuttimena myös muille kuin jo valmiiksi 3D-tulostuksesta kiinnostuneille asiakkaille. Ne, jotka tulevat hakemaan vain kahviaan, voivat hyvin kiinnostua tulostuslaitteista ja saattavat näin ostaa näitäkin palveluita. Kahvilan toimintaan on liitetty myös puputerapia-huone, ja kahvilaa voikin täten kutsua myös “pupukahvilaksi”. Majava kertoi tämän idean taustalla olleen sen, että kynnys 3D-kahvilassa vierailuun madaltuisi ja uudistuksen myötä asiakaskunta onkin kasvanut.


Kuva 2.  3D-tulostin.

Kuva 3. Tulostimella tehtyjä luomuksia.


Mitä kahvilassa voi tehdä?


Kahvilan pinta-ala on yli 100 m2 ja tiloihin mahtuukin monenmoisia aktiviteetteja 3D-tulostuksen sekä ruoka- ja juomatarjonnan lisäksi. Kahvilan alakerrasta löytyy viihdetila, jonne voi esimerkiksi kokoontua pelailemaan playstationia tai lautapelejä. Puputerapia-huone toimii eräänlaisena rentoutumispaikkana ja pupuja on siellä mahdollista silitellä ja syöttää.

Kuva 4. Kahvilan pupuja.

Kuva 5. Viihdetila.


Kahvilan markkinointi


Kahvilan alkutaipaleella näkyvyyttä saatiin siitä tehtyjen lehtikirjoitusten myötä, kahvilan ollessa ensimmäinen 3D-tulostus kahvila Suomessa. Muutenkin uutiskynnyksen ylittäneet tapahtumat ovat olleet lehdissä ja radiossa. Kahvila markkinoi itseään sosiaalisessa mediassa. Omien kotisivujen lisäksi tietoa, kuvia ja muita uutisia löytyy Facebookista ja Instagramista. Puskaradion Majava mainitsee myös kahvilan merkittävänä markkinointikeinona. Tieto mukavasta kahvilakokemuksesta leviää nopeasti ihmiseltä toiselle. Majava kannustaakin asiakkaita jakamaan kahvilassa otettuja kuvia sosiaalisessa mediassa. Erilaiset tapahtumat houkuttelevat myös asiakkaita.

Markkinoinnin kohdentaminen riippuu markkinoitavasta palvelusta. Puputerapiaa markkinoidaan erityisesti naisille ja lapsiperheille, 3D-tulostusta yleisesti kaikille. 3D-puolen markkinointi on hieman hankalaa, sillä tulostusmahdollisuudet ovat niin laajat ja lähes mitä vain voi tulostaa. Tähän asti markkinointi on hoidettu omin voimin, mutta tulevaisuudessa yritys tulee käyttämään myös ulkopuolista tahoa nettimainonnan tehostamiseksi.

Kaiken kaikkiaan vierailu oli erittäin mielenkiintoinen, ja voimme kyllä suositella kyseistä kahvilaa kaikille!

-Noora & Lotta