sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Recycled Is The New Black

Kierrätysmuotitapahtuma Recycled Is The New Black keskittyi kertomaan vaatteiden kierrätyksestä materiaalien uusiokäytöstä muodin luomisessa. Tapahtuman kantavia teemoja olivat tietoisuuden lisääminen opiskelijoiden keskuudessa ja kestävään ostamiseen kannustaminen.

Recycled Is The New Black pyörähti käyntiin myyntitapahtumalla pääkampuksen aulatiloissa. Toimintaansa ja tuotteitaan oli esittelemässä erilaisia yrityksiä ja yhteisöjä, jotka soveltavat kestävää kehitystä toiminnassaan. Kierrätysmateriaali ja uudistaminen olivat päivän sana. Tarjolla oli myös pientä syötävää ja juotavaa, ja oli mahdollisuus myös pikameikkiin tai -kampaukseen. Ständit keräsivät paljon kiinnostunutta yleisöä.


Jungle Juice Bar tarjoili mehumaistiaisia.


Myyntitapahtuman jälkeen toiminta siirtyi Y-Kampuksen Stagelle, jossa oli luvassa tiivis kahden tunnin asiapaketti. Ensin UFF esitteli toimintaansa, jonka jälkeen muotibloggarit Hanna Ä ja Milla K olivat mukana stailaushaasteessa.




Outi Les Pyy


Viimeisenä stagelle nousi tapahtuman pääpuhuja Outi Les Pyy. Hän kertoi omasta historiastaan sekä yrittäjyydestä kierrätysmuodin parissa. Tärkein Pyyn käsittelemä aihe oli mielestäni kritiikki. Hän mainitsi näin jälkiviisautena, että ilman kritiikkiä ei ole kehitystä. Hänen kahvikapselimekkonsa saavutti somen kautta yllättävän näkyvyyden, joka alkoi mekkoa käsittelevästä blogipostauksesta, joka oli kirjoitettu huolimattomaan sävyyn. Lopulta hän oli Radio Helsingissä puhumassa ja siinä vaiheessa mekko tunnettiin jo nimellä "kohumekko". Mekon suunnittelu lähti liikkeelle siitä, että hän halusi viedä kierrätysasiaa eteenpäin. Lopulta mekko oli saavuttanut 8,5 miljoonan näkyvyyden. 

Outi Les Pyy.

Pyy on open source -ajattelun ystävä eikä pelkää kopiointia, koska kukaan ei pysty tekemään tuotetta täysin samalla tavalla. Toiset kierrätyssuunnittelijat ovat hänelle kollegoita, eivät kilpailijoita. Kilpailijoina hän näkee vaateliikkeet. 


Outi Les Pyyn luomuksia.


Yhteistyöprojekteja valitessa Pyylle on tärkeää gut feeling, eli miltä asia tuntui ensimmäisen kerran. Sen lisäksi päätökseen vaikuttavat henkilöt, jotka ovat mukana selä se, mitä voi saada aikaan, jos lähtee mukaan. Tämä on auttanut häntä keräämään ympärilleen aitoja ihmisiä, joiden kanssa on hieno tehdä töitä. Kaikkeen ei pidä suostua, vaan pitää oppia sanomaan ei, mutta nätisti, koska Suomen kokoisessa maassa siltoja ei kannata polttaa. Pyy suosittelee "pysymään hyvisten puolella", että voi mennä nukkumaan hyvillä mielen omantunnon ollessa puhdas. Nöyrä tulee olla, mutta ei nöyristelevä. Se on hyvä tapa tehdä bisnestä.


Street fashion -tapahtumassa ollut Chanelin laukku,
joka oli ainut ei-designerin tuote.