
Lähettelimme sähköpostia muutamaan paikkaan, ja pian alkoikin vastauksia
tulla. Pari henkilöä joutui kieltäytymään muiden työkiireiden takia, mutta
saimme vihdoin myös myöntävän vastauksen. Aamulehden tai virallisemmin Alma
Aluemedian sisältömyynnin johtaja Jaakko Sipola lupasi tulla puhumaan syyskuun
lopulla kurssillemme markkinoinnin johtamisesta.
Vierailijaluennon järjestämiseen kuului myös tapahtuman markkinointi. Luentotilana
meillä oli käytössä tavallinen luokka, joten tilaisuus oli tarkoitus pitää
pienimuotoisena. Lähetimme luentoa edeltävänä viikkona kutsun kaikkien likolaisten
sähköposteihin. Seuraavalla viikolla muistutimme vielä kurssilaisiamme
luennosta sähköpostilla. Lisäksi teimme pieniä flyereitä, joita jaoimme Campusravitan
ruokalan ja C-aulan infokahvilan pöytiin.
Aamulehti on varmasti monelle TAMKin opiskelijallemmekin tuttu, joten oli
hienoa saada vaikuttavasta alueemme mediasta mielenkiintoinen johtotason
henkilö vierailemaan kurssillemme! Sipolalle annoimme ohjeistukseksi luennoida
Aamulehden markkinoinnin keinoista, kanavista, budjetoinnista, kehittämisestä
sekä tulevaisuuden suunnitelmista ja nimenomaan johdon näkökulmasta. Tähän ohjeistukseen Sipola tarttuikin
case-pohjaisesti.
Luennon aikana tuli esille useita hyviä pointteja, joista saimme aivan
uuden näkökulman markkinoinnin johtamiseen. Tiesitkö, että Aamulehdessä
markkinointi ja myynti kulkevat aivan käsi kädessä, tai että Aamulehti otti
Facebookin käyttöön paremmin vasta vuonna 2014? Uskoisitko puolestaan, vaikka
kyse on markkinoinnista, sen johtaminen on oikeastaan vaan prosessien seuraamista,
eikä luovuudella ole suurta merkitystä. Seuraavaksi hieman faktoja, joita
Sipola kertoi Aamulehden nykytilanteesta.
Alma Aluemedian kaupalliset toiminnot koostuvat mediamyynnistä, markkinoinnin ja myynnin ratkaisuista sekä sisältömyynnistä. Kaikki Alma Aluemedian lehdissä tapahtuva markkinointi ja myynti sisältyvät näihin kolmeen toimijaan.
Mediamyynti ja sisältömyynti ovat Alma Aluemedian kaupallisten toimintojen
pääyksiköitä, joita myynnin ja markkinoinnin -yksikkö tukee. Mediamyynti on
pääosin henkilökohtaista myyntityötä. Lisäksi suoramyynti on kaikista
kustannustehokkain asiakashankinnassa. Kalleinta on verkko- / tilausmyynti.
Sisältömyynnissä puolestaan varmistetaan levikki- ja lukijapeitto, vahvistetaan
lukijasuhdetta sekä kasvatetaan tilaajien digitaalisten tuotteiden käyttöä.
Kuten arvata saattaa, perinteisen paperilehden tilaajamäärät ovat
vähentyneet, joten esimerkiksi Aamulehdelle on elinehtona digitaalisten
tuotteiden lisääminen. Tällä hetkellä liikevaihdosta 30 % tulee digitaalisesta
mediasta. Tavoitteena on nostaa digitaalisen median osuus 50 %:iin
liikevaihdosta vuoteen 2020 mennessä. Kuitenkin monet trendikkäistä
markkinakanavista ehtii vanhentua ennen kuin niitä ehditään hyödyntää
kuluttajille markkinoinnissa, esimerkiksi nuorten suosimat sosiaalisen median
sivustot (Instagram yms.) Haasteena on, että Aamulehden on osattava tartuttava
niihin asioihin, jotka ovat pysyviä, eikä ohimeneviä.
Aamulehden olisi siis tärkeää omaksua sosiaalisen median kanavien
hyödyntäminen, mutta isona haasteena on keksiä, kuinka kuluttajia voi rahastaa
palveluista, jotka he ovat tähän saakka saaneet verkossa ilmaiseksi. Esimerkiksi
Spotify ja Netflix ovat onnistuneet luomaan tällaisen tuotteen.