perjantai 29. marraskuuta 2013

Viikko InnoEventissä

Viikko InnoEventiä on nyt ohi, ja kaikki ryhmät saavat huokaista helpotuksesta. Maanantain jälkeen luovuus päästettiin toden teolla valloilleen, ja perjantaihin mennessä kaikilla ryhmillä oli valmiit ideat tuomaristolle ja toimeksiantajille esiteltäviksi. Viikko meni vauhdilla, ja paljastan seuraavassa, mitä kaikkea oma ryhmäni InnoEventissä puuhasteli.

Luovuus valloillaan

Tiistai oli varattu käytännössä kokonaan ryhmätyöskentelyyn ja ideoiden työstämiseen. Ideoita tuli, ideoita meni, mutta pikkuhiljaa lennokkaistakin ajatuksista alkoi muotoutua jotain järkeväksikin luokiteltavaa. Täytyy muuten sanoa, että ainakin omalla ryhmälläni oli käskemättäkin hauskaa, ja ajatuksia vaihdettiin paljon muustakin kuin itse toimeksiannosta. Itse opin muun muassa, että siivouksessa käytettävä "rätti" ei ole rätti vaan pyyhe. Ja "lasta" on kuivain, ei lasta. Terveisiä vaan Armille ja Akille! Tiistaina esittelimme innovaation parhaimmistoa myös coacheille, jotka antoivat lisävinkkejä ideoiden jatkojalostamiseen. Omalle ryhmälleni kirkkain idea valkeni melko pian, mutta tiedän, että jotkut ryhmät etsivät sitä parasta vähän pidempäänkin.

Keskiviikkona jatkettiin siitä, mihin tiistaina jäätiin, mutta työskentelyä vauhditti iltapäivän deadline, johon mennessä paras idea piti jo olla paperilla toimeksiantajalle esiteltäväksi. Keskiviikon tapaaminen toimeksiantajan kanssa oli lähinnä tilannekatsaus, jossa saimme vielä lisää mietittävää innovaatioomme liittyen. Tutkailtuamme loppuviikon aikatauluja päätimme aloittaa raportin kirjoittamisen jo keskiviikkona. Raporttiin kirjattiin ideakuvauksen lisäksi mm. kohderyhmästä, taloudellisista kysymyksistä sekä siitä, mitä vaikutuksia uudella innovaatiolla olisi yrityksen toimintaan. Raportin lisäksi pohdimme myös seuraavan päivän videokuvauksia.


Torstaiaamuna videotiimi antoi viimeiset ohjeistuksensa kuvauksiin, minkä jälkeen ryhmät päästettiin viimeistelemään ratkaisujaan. Oma kuvausaikamme oli vasta päivän lopuksi, joten aikaa oli hyvin sekä suunnitella videoita että viimeistellä raportti. Videoita piti tehdä kaksi: yksi 15 sekunnin ja yksi 2 minuutin. Lyhemmässä oli tarkoitus nopeasti kertoa, keitä olemme ja mikä on ideamme. Pidemmän videon tarkoitus puolestaan oli myydä ideamme. 

Tänään perjantaina viikko sitten huipentui messuilla, jossa ryhmät esittelivät ratkaisujaan omilla osastoillaan. Aamu alkoi leppoisasti messuosastoa kasatessa, ja yhteentoista mennessä kaikki ryhmät olivat valmiina esittelemään ja myymään oman ideansa. Tuomaristo kiersi messuilla muutaman tunnin tutustumassa erilaisiin ratkaisuihin, ja jokaisesta toimeksiantoryhmästä valittiin yksi voittaja. Tämän vuoden paras innovaatio on vielä toistaiseksi paljastamatta, mutta voittaja ratkennee näillä minuuteilla. Omalle ryhmälleni lähetän ison kiitoksen, oli hauskaa tehdä töitä mukavan tiimin kanssa! Toivottavasti muillakin ryhmillä on samat fiilikset!

Viikon päätteeksi kelpaa kilistellä