torstai 20. marraskuuta 2008

Markkinointiviestinnän alalle halutaan luovia ja uteliaita tyyppejä

Tampereella vietettiin Markkinointiviestinnän viikkoa 3.–7.11.2008. Viikon yhtenä tapahtumana oli markkinointiviestinnän urapaneeli, joka järjestettiin alan opiskelijoille Aamulehden tiloissa. Urapaneelissa 7 markkinointiviestinnän ammattilaista keskustelivat alan kehityksestä, muuttuvista taitovaatimuksista sekä meitä monia kiinnostavasta asiasta: miten alalle pääsee.

Keskustelua käytiin aktiivisesti ja yleisö esitti hyviä kysymyksiä. Erityisesti mieleen jäi moniosaaminen; viestinnän tuottajilta vaaditaan paljon, koska sama juttu tehdään usein moneen mediaan. Kanavia ja välineitä tulee jatkuvasti lisää, joten moniosaamisen merkitys todennäköisesti vain kasvaa tulevaisuudessa.

Myös verkostoitumisen ja yhteistyön tärkeys nousi keskusteluissa esiin – kaikki eivät osaa kaikkea, joten vahvuus saavutetaan verkostoissa.

Vaikka moniosaamista korostettiin, panelistit huomauttivat myös erikoisosaamisen tärkeydestä – erikoisosaajat tunnistetaan ja otetaan töihin. Koulutus on hyvä pohja, mutta etumatkaa voi kerätä harrastusten ja itseoppimisen kautta.


Kuka saa paikan?

Panelistit kertoivat vuorollaan omia näkemyksiään alalle sopivista työntekijöistä. Alla on yhteenveto työnhakijalta vaadituista ominaisuuksista:

- Luova
- Utelias 360 astetta (= silmät auki joka suuntaan)
- Asioista kiinnostunut
- Perillä yrityksestä, johon hakee
- Selkeäkielinen ja hyvä ilmaisemaan itseään
- Aktiivinen ja asioihin tarttuva

Näiden lisäksi hakijan pitäisi miettiä, mitä lisäarvoa hän voi antaa yritykselle.

Panelisteilta tuli arvokkaita vinkkejä myös huomiota herättävään hakemukseen:

- Henkilö tietää, mihin on hakemassa
- Hakemus ei ole tusinatavaraa
- Hakemuksessa on perusteltu ”miksi olisin hyvä lisä tiimiinne”
- Edelliset työkokemukset on kuvattu mielenkiintoisesti (mitään ei kannata vähätellä)
- Faktat löytyy CV:stä – hakemuksessa voi ”revitellä”. Se on mainos.


Kaikkien vaatimusten jälkeen panelistit lohduttelivat opiskelijoita: alalle tullessaan ei voi eikä tarvitse olla vielä valmis. Kun on avoimin mielin, draivi päällä ja haluaa oppia ja kehittyä, pääsee varmasti pitkälle. ”Epäonnistuminenkin on sallittua – se pitää vain hallita”, huomautti viestintästrategi Berit Virtanen-Thewlis EKLEKTI Finlandista.