tiistai 16. syyskuuta 2008

Liikelahjojen lumoissa ja Ylen vieraana

Ryhmä kolmannen vuoden liiketalouden opiskelijoita suuntasi keskiviikkona 10.9. Helsinkiin tutustumaan Gimme 2008 -messuihin Wanhaan Satamaan sekä Yleisradioon. Matka sujui mukavasti ja taskullinen tietoakin tarttui mukaan.











Makeita lahjoja Fazerin ja Gift Gourmetin osastoilla.

Liikelahjamessuilla oli näytteilleasettajia jos jonkinlaisia. Kävijöitä houkuteltiin osastoille makeisilla ja ilmaisilla mainoslahjoilla (karkkeja, avaimenperiä ja hiirimattoja haalittiin lähes lapsen innolla). Erityisesti Tacticin jakamat pelikorttipakat näyttivät käyvän kaupaksi ja Fazerin sekä Gift Gourmetin makeat lahjat nostivat veden kielelle. Myös monissa give avay -tuotteissa käytetty kekseliäisyys ilahdutti. Erilaisia liikelahjoja oli esillä laidasta laitaan: halpoja mainoslahjoja (give avay -tuotteet), käyttötarvikkeita (reppuja, ulkoiluasuja yms.), herkkukoreja sekä kalliita ja laadukkaita design-tuotteita. Eri osastoilla kiertely sai oivaltamaan, että liikelahjoissakin voi käyttää mielikuvitusta. Omaperäisyys voi olla hyvä tapa erottua.



Tacticin osastolla riitti kävijöitä.



Cultivorin ständi ja esittelijät sointuivat hyvin yhteen.

Tunnelmia messuilta.

Kiertelyn lomassa kävimme kuuntelemassa myös muutaman mielenkiintoisen luennon liikelahjojen merkityksestä brändinhallinnassa sekä mainos- ja liikelahjojen hyödyistä markkinointiviestinnässä. Liikelahjojen vaikutusta brändiin käsitteli Itella Oyj:n osastokoordinaattori Arto Vuorenmaa. Tärkeimpinä asioina esiin nousivat liikelahjojen tarkka suunnittelu brändin ja kohderyhmän mukaan – lahjoja ei osteta vain summassa varastoon, vaan jokainen lahjahankinta on oma prosessinsa – sekä liikelahjoilla vaikuttaminen. Liikelahjat viestivät toiminnasta, joten sen on sovittava niin yritykselle kuin asiakkaallekin. Promotus Oy:n toimitusjohtaja Taru Venäläinen puolestaan lähestyi liikelahjoja promotuotteina ja tärkeänä mainosmediana.

Itellan osastokoordinaattori valmiina esitykseen.

Gimme-messujen antoisan tarjonnan jälkeen, sekä luonnollisesti taskut täynnä give away -tavaraa eri ständeiltä, opintoryhmämme bussi suuntasi nokkansa kohti Pasilaa ja siellä Ylen tonttia. Vastassamme oli Ylen strateginen suunnittelija Pirkka Aunola, joka esitteli meille aluksi hieman alueen rakennuksia – Iso paja mukaan luettuna. Tämän jälkeen marssittiin Sosiaalitaloksikin kutsuttuun henkilöstörakennukseen, jonka kokoustilassa Pirkka sekä Ylen mediatuottaja Pasi Räihä kävivät läpi yhteensä noin puolitoistatuntisen esitelmöintinsä.

Pirkka esitteli aluksi hieman Ylen toimintamallia strategisten ja markkinoinnillisten toimintojen kannalta. Tämän jälkeen puhe kääntyi esimerkiksi Ylen tulevaisuuteen, sosiaaliseen mediaan ja sen hyväksikäyttöön, sekä Ylessä jossakin vaiheessa jopa tabuna olleeseen mainostamiseen. Pasi puolestaan kertoi markkinointi- ja viestintäyksikön toimenkuvasta sekä päivittäisistä rutiineista. Molempien miesten esityksistä tuli selvästi ilmi se, että niin strateginen kuin markkinointityökin on päivä päivältä yhä enemmän mikrotason puurtamista suurten linjojen ja projektiläpivientien sijaan.

Koko porukka Ylen Sosiaalitalon edustalla.

Vierailu Ylellä oli lyhyestä ajastakin huolimatta varsin avartava elämys. Sen lisäksi, että pääsi tutustumaan Ylen toimintaan hieman normaalia syvemmältä, sai myös tuoreimman näkökulman mediakentästä suoraan alan ammattilaisilta. Kokonaisuudessaankin matkapäivä toi paljon oppia markkinoinnin ja viestinnän tiimoilta sekä oli jälleen hyvä osoitus tämänkaltaisen oppimismuodon merkityksestä tavalliselle opiskelijalle.


Teksti ja kuvat: Jane Ora ja Jani Wahlman