torstai 11. syyskuuta 2008

Ensimmäisen vuoden summaus

Aika kultaa muistot, sanotaan, mutta rehellisesti voin sanoa ensimmäisen opintovuoteni olleen silkkaa kultaa jo aikana, jolloin sitä vasta elettiin. Aikaisemmissa kolmessa kirjoituksessani raportoimani kansainvälinen harjoitusyritysmessutapahtuma oli koko vuoden huipennus, mutta ensimmäisen vuoden aikana tapahtui toki paljon muutakin.

Ensimmäiset askeleet TAMK:n käytävillä olivat nnittyneisyyden vaivaamia ja uutta tietoa piti vastaanottaa todella monesta eri lähteestä. Tämä kulttuurishokki tosin laantui varsin nopeasti, kun talo ihmisineen tuli tutuksi. Kun lisäksi tutustui opiskelijatovereihinsa heti alkutaipaleella harjoitusyritystoiminnan pyörteissä, oli kouluun entistäkin mukavampaa tulla päivä toisensa jälkeen.

Opinnothan siis alkoivat vahvasti harjoitusyritystoiminnan merkeissä. Mietittiin toimialaa saamaamme kummiyritykseen peilaten, suunniteltiin liikemerkkiä ja yrityksen nimeä sekä tehtiin roolijakoja ja opeteltiin kokouskäytäntöjä. Yritystoimia lähdettiin suorittamaan osittain ongelmaperustaiseen oppimiseen perustuvien metodien kautta. Esimerkiksi ensimmäinen suuri ryhmätyömme, liiketoimintasuunnitelma, oli meille entuudestaan täysin tuntematon jo määritelmänäkin. Tietoa etsimällä, ryhmässä pohtimalla ja valmentajaamme sekä muita opettajia konsultoimalla pääsimme haasteissa ansiokkaasti eteenpäin. Harjoitusyritystoimintaa rytmittivät mukavasti viikottaiset johtoryhmät, joissa luotiin katsaus menneeseen sekä tulevaan viikkoon ja ajankohtaisimpiin asioihin.

Kuvassa Harjoitusyritys Eventix eli 07LiKoF –ryhmä työn touhussa.

Harjoitusyritystoiminta oli ensimmäisen vuoden selkäranka ja opitun teorian kokeilukenttä, mutta luonnollisesti vuoteen mahtui muitakin oppikokemuksia. Periodin pituiset moduulit teemoineen toivat opittavaksemme kokonaisuuksia eri yrityksen toimintavaiheista. Opimme niin logistiikan, kansainvälisen kaupan, kuin markkinoinnikin saloja, kirjanpidosta ja juridiikasta puhumattakaan.

Ehkä mielekkäintä koko vuodessa oli opetuksen monimuotoisuus; harjoitusyrityksessä päästiin soveltamaan teoriaa kokeilevalla asenteella ja kurssit puolestaan tarjosivat edellä mainitun teorian kokeilujemme polttoaineeksi. Kaikkea tätä höystettiin seminaareilla, vierailevilla luennoitsijoilla, kirjaesseillä, erimuotoisilla kotitehtävillä, tenteillä, raporttimuotoisilla ryhmätöillä ja niiden esittämisellä sekä muilla monipuolisen opetuksen menetelmillä.

Ensimmäisen opiskeluvuoden muistoja ajattelee sellaisella kaiholla, että haluaisi elää kaiken sen uudelleenkin. Näin siis, mikäli juuri alkanut toinen opintovuosi ei näyttäisi niin inspiroivalta ja haasteineen houkkuttelevalta.

Teksti: Jani Wahlman
Kuva: Anne Kulmala