perjantai 14. maaliskuuta 2008

Harjoitusyritys Eventixin messutunnelmia

Matka kohti Tshekin Tasavaltaa ja tarkemmin Prahaa aloitettiin sunnuntaina 9.3. kello 10:00. Eventix:n messumateriaali vei kuusi pahvilaatikollista tilaa. Lisäksi meillä oli yksi putkilomallinen paketti isoille printeille sekä tapetille ja salkkumallinen esiteteline, jonka olimme saaneet lainaksi TAMK:lta. Pahvilaatikoissa oli edellä mainittujen paperimateriaalien lisäksi satoja lyijy- ja kuulakärkikyniä, huulirasvoja, toimistotarvikkeita, kansioita ja muuta vastaavaa.

Messuvalmistelumme jatkuivat menomatkalla Finnlinesin Hansa-laivalla parituntisen palaverin merkeissä. Itse esittelin palaverissa Eventix:n messumateriaalit, tuotteet, hinnat sekä alennukset. Ahti keskittyi antamaan meille mainioita eväitä myyntitoimiin.

Itse messutoimet alkoivat leppoisan rahtialusmatkan ja pitkällisen bussiajelun sekä Ibis Mala Strana – hotellissa hyvin nukutun yön jälkeen 14.3. Saavuimme Prahan messualueelle noin kello kymmenen aikaan ja aloitimme ständin pystyttämisen. Pystyttäminen oli yllättävän hankalaa heppoisten tuolien ja heikosti pitävän teipin avulla. Lisähaastetta ständitaustamme kiinnittämiseen toi se, että tausta muodostui erillisistä kangaspaloista keskellä olleen tapettimme ylä- ja alapuolella. Olimme päättäneet, että ständin varsinaiseen kasaukseen osallistuisi vain kolme henkilöä. Tämä oli oikea päätös, sillä vaikka työtä riittikin, lisähenkilöt olisivat tuoneet mukanaan lähinnä työtehoa heikentävää häsläystä. Ständin kasauksen jälkeen Mira, Sonja ja Pia poistuivat syömään ja me loput kuusi jäimme aloittelemaan myyntityötä. Heti ensimmäinen kauppa taisi olla suuruusluokkaa 90.000 korunaa ja muutenkin myyntityö lähti käyntiin erinomaisesti.



Osasto ja henkilöstö täydessä iskussa

13.3. oli ensimmäinen kokonainen messupäivä. Olimme paikalla kuuden hengen voimin kello 8:50. Ilmastointiteippi ei ollut pitänyt ständimme taustakankaita paikallaan riittävän hyvin ja kangas oli tippunut alas tarrautuen samalla paperisten logojen tarrapintoihin. Kankaiden uudelleenkiinnitys sekä logojen selvittely siten, etteivät ne repeäisi, vei nelisenkymmentä minuuttia tehokasta bisnesaikaamme. Tämän jälkeen kuitenkin kehään syöksyi Eventix-mies ja kaupankäynti aloitettiin hurjalla intensiteetillä. Huulirasvat sekä arvontamme, jossa piti arvata Eventix:n toimiala, toimivat erinomaisina vetonauloina. Eventix-mies oli myös luonnollisesti tehokas katseenvangitsija ja täten oiva markkinointikeino. E-mies sekä osa meistä muista kiersi messualuetta jakaen flyereita, Eventix-alennuskuponkeja ja iltapäivää kohden myös kilpailukuponkeja. Messukansa halusi niin ikään kuvia Eventix-miehestä kanssaan. Meille oli ilmoitettu yritysesittelymme ajankohdaksi kello 12:34, mutta esittely viivästyi lopulta reilun tunnin verran. Pääsimme kuitenkin lopulta pyörittämään shown läpi tyylikkäästi. Tämän jälkeen pidettiin vuorokolmikoin ruokatauko. Eväät lipastettiin viereisen tivolin hotdog-kojusta sekä hieman kauempaa löytyneestä patonkikioskista.


Messuvieraita tutustumassa Eventixin osastoon messujen ensimmäisenä päivänä

Ruokatauon jälkeen lähdettiin aktiivisen myyntityön lisäksi pyörittämään myös ostotoimintaa. Oli mielenkiintoista tehdä kauppaa esimerkiksi täysin englantia taitamattomien opiskelijoiden kanssa. Kommunikaatio pelasi kuitenkin molempiin suuntiin hienosti ja kauppoja syntyi tällaistenkin tahojen kanssa. Oma lukunsa olivat sellaiset yritykset, joiden opiskelijoilla riitti englanninkielentaidon lisäksi myös intoa messutoimintaa kohtaan. Romanialaisen T. F. Adonna Glam:n tytöt esittelivät innoissaan laukku- sekä vyökokoelmaansa, itävaltalaisen Möbius Vabene GmbH:n henkilöstö puolestaan hienoja työtuolejaan. Saipa jollakin ständillä myös muovimukillisen huurteista olutta suoraan hanasta kauppojen ohessa.


Eventix-mies Ahti ja Green Rentin tytöt Reetta ja Johanna

14.3. aktiivista myyntitoimintaa sekä bisnestä edistävää mukavaa small talkia jatkettiin hienolla menestyksellä. Vaikka toimintaa riitti jokaiselle henkilölle, eikä tauoille juuri jäänyt aikaa, päälimmäisinä tunteina mieleen jäivät kokonaisvaltaisesti hyvä tunnelma sekä iloiset ihmiset. Välillä ständillämme oli ihmisiä jonoksi asti ja kaupanteon lomassa oli mukavaa jutella myös hieman rennommista aiheista eri kulttuurien edustajien kanssa. Kello kahden pintaan aloimme purkaa ständiämme lähtökuntoon. Samalla alkoi palkintojenjako läheisellä päälavalla. Kun mainoskilpakategorian ensimmäisen sijan palkinnon saajaksi kuulutettiin Eventix, oli riemumme katossaan. Kävimme pokkaamassa pokaalin ja todistuksen lisäksi kassillisen palkintotavaroita. Toinen riemunhuudahdus irtosi, kun Tamlux kuulutettiin yritysesittelykategorian voittajaksi. Poistuimme messuilta ehkä väsyineinä, mutta varmasti sitäkin onnellisempina.

teksti: Jani Wahlman